Fietskleding in de winter

De herfst is al flink doorgebroken in ons koude kikkerlandje en de winter zit er aan te komen. Veel mensen zetten daarom hun racefiets onder een doek in de schuur en de hardloopschoenen in de kast. Dit is eigenlijk erg zonde, want juist de vrieskou en de regen maakt het buiten sporten extra uitdagend. Bovendien moet het lichaam zichzelf op deze manier warm houden en hierdoor verbrand je meer calorieën. Dat is voor veel mensen juist hét doel van een bepaalde training. Bovendien is er genoeg fietskleding en hardloopkleding beschikbaar, die het fietsen of hardlopen een stuk aangenamer en veiliger maken. Want laten we niet vergeten dat het sporten in de winter ook erg gevaarlijk kan zijn. Het is ’s morgens laat licht en ’s avonds weer vroeg donker, hierdoor word je als fietser of hardloper moeilijk gezien. Goed reflecterende kleding is daarom een must bij het buitensporten.

Het verschil tussen hardloopkleding en fietskleding hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Bij de meeste fietswinkels kun je wel reflecterende hesjes en lichtbanden krijgen die je ook gewoon bij het hardlopen kunt dragen. Ben je toevallig bij zo’n fietswinkel, neem dan even een reflecterend hesje en een paar lichtbanden mee.

Qua warmte is het meestal wel even zoeken naar de juiste kleding. Er zijn tal van verschillende soorten winterkleding en de techniek ligt nog steeds niet stil. Telkens worden er weer nieuwe technieken uitgevonden om de combinatie van warmte creëren en zweet afwerken te verbeteren. Zo zijn er shirts ontwikkeld die twee lagen hebben, waarbij de ene lag voor de warmte zorgt en de andere laag het zweet afwerkt. Verder kennen we ook nog het drie lagen systeem, waarbij de eerste twee lagen op dezelfde manier werken als hiervoor beschreven, de derde laag is echter bedoeld om extreme kou en wind tegen te gaan. Deze laag kun je ook verwijderen en hierdoor kun je de kleding het hele jaar door dragen. Het is echter heel persoonlijk in welke kleding jij graag loopt of fietst. Het is  een kwestie van shoppen en uitproberen.

Haal de racefiets dus onder het doek vandaan en de hardloopschoenen uit de kast. Koop een paar lichtbanden, reflecterende hesjes en natuurlijk lekkere warme kleding en je kunt weer op pad!

Racefiets onderdelen omtoveren tot een Hipster fiets

Een nieuwe trend, die is over komen waaien uit de Verenigde Staten is het bouwen van een fiets in jouw eigen stijl.  Dit zijn de Fixed Gear bikes, Fixies, of zoals ze in de volksmond ook wel genoemd worden, de hipster fietsen. Ze worden hipster fietsen genoemd, omdat er voornamelijk in de grote steden door alternatieve jongeren op gefietst wordt. De trend zet echter voort en het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat de jongen uit het dorp ook op de Fixie stapt.

Wat is een Fixed Gear fiets

Wat is zo’n Fixed Gear Bike nu eigenlijk? Een Fixed Gear bike is eigenlijk een gestripte racefiets. Je plukt een oud racefietsframe van zolder of koopt er een 2ehands, een nieuw frame kopen is natuurlijk ook een optie. Vervolgens wordt dit frame helemaal gestript en er worden nieuwe racefiets onderdelen opgezet. Het belangrijkste onderdeel van een Fixed Gear is de achternaaf. Hierbij zijn we gelijk aangekomen bij de belangrijkste eigenschap van een Fixed Gear. Een Fixed Gear fiets is namelijk gewoon een old school doortrapfiets. Dit houdt in dat de fiets doortrapt wanneer je voeten de pedalen los laten. Wanneer de wielen van de fiets ronddraaien blijven dus ook de trappers ronddraaien. Dit komt doordat de achternaaf van de fiets is verbonden met het achterste kettingwiel. Eigenlijk is dit hét kenmerk van de zogenaamde hipster fiets. Het voordeel hiervan is een betere wegligging. Doordat de achternaaf en het kettingwiel met elkaar verbonden zijn kun je dus ook achteruit fietsen. Wanneer je voeten van de trappers glijden kun je echter wel flinke blessures oplopen. De trappers kunnen dan tegen je enkels aan botsen. Het is daarom belangrijk dat je voeten vast zitten in de trappers. Het remmen van de Fixed Gear doe je door met veel kracht de trappers tot stilstand te brengen, of je bevestigd een voorrem.

De trend van de hipster fietsen

Het is nu duidelijk wat een Fixed Gear bike is, maar wie rijden er nu precies op zulke fietsen en hoe is het ontstaan? De Fixed Gear is afkomstig van het baanwielrennen. Deze fietsen zijn ontwikkeld om snel en effectief over de baan te racen. Om hier voor te zorgen, werd de achternaaf en het kettingwiel met elkaar in verbinding gebracht. In 80 en 90e jaren kwamen fietskoeriers in de verenigde staten erachter dat je met zo’n fiets ook heel gemakkelijk pakketjes rond kon brengen. Deze koeriers sprinten met de fietsen door al het verkeer heen, zonder remmen. Hierdoor is een bepaalde cultuur ontstaan, die nu ook naar Nederland is overgewaaid. De hipsters in Nederland rijden voornamelijk op zo’n fixed Gear fiets. De hipster subscultuur is een hele aparte subgroep in Nederland. Deze mensen willen anders zijn dan anderen, maar het moet natuurlijk wel hip zijn. Blijkbaar past de Fixed Gear bike precies in het straatje van deze mensen. De racefiets onderdelen die op de gestripte fiets worden gemonteerd, kunnen namelijk zelf bewerkt worden naar eigen stijl. Zo heeft de hipster een unieke fiets, met de racefiets onderdelen die hij of zij mooi vindt en misschien zelfs nog wel bewerkt.

De jongen uit het dorp

We weten nu wat een Fixed Gear bike is, wie er op rijden en waarom ze er op rijden. Wat we nog niet weten is hoe de trend zich zal ontwikkelen. Zal naast de hipster ook de gewone jongen uit het dorp binnenkort op een Fixie zitten? Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en hierbij laat ik ook mijn persoonlijke mening de loop. Ik denk dat binnenkort de trend zich enorm zal ontwikkelen in Nederland. Niet alleen hipsters willen tegenwoordig anders zijn, maar heel Nederland wil anders en apart zijn. Soms gebeurt dit met succes en soms met iets minder succes. En wat is er nu mooier dan jezelf te onderscheiden doormiddel van je fiets, het vervoersmiddel waar je elke dag mee gezien wordt. De omafiets hebben we allang gehad, dus ik denk dat de tijd rijp is. Een oude racefiets wordt aangeschaft, de mooiste racefiets onderdelen worden besteld en de schuur wordt aan kant gemaakt om de fiets te strippen. Racefiets onderdelen worden naar eigen smaak gestyled, zodat de fiets écht uniek is. Dán ben je als jongen uit het dorp onderscheidend. Hipsters van Nederland zullen naar mijn mening een nieuwe trend uit moeten vinden om uniek te blijven. Maar wees gerust hipsters onder ons, misschien heb ik het bij het verkeerde eind. Tot nu toe zie ik nog weinig Fixies, maar voornamelijk grote tractoren in de dorpen waar ik langs kom. Er is dus nog hoop.

Genieten van je fiets en er zeker van zijn dat je de juiste dekking hebt? Met een fietsverzekering hoef je je over diefstal of ongelukken geen zorgen te maken.

Word gezien met fietslampjes in deze donkere dagen!

Na een heel kwartaal te hebben kunnen genieten van de zon,  is de zomer nu weer voorbij. De winterdagen zitten er weer aan te komen en daarmee ook de gezellige dagen. Lekker eten met kerst, lootjes trekken met sinterklaas en genieten van al het vuurwerk dat in de straten wordt afgestoken op oudejaarsdag. Ook begint het bij alle Nederlanders weer te kriebelen als de thermometer weer onder het vriespunt staat. Massa’s mensen vragen zich af of de Elfstedentocht dan eindelijk zal komen dit jaar.

De prijs van veiligheid

Het klinkt allemaal erg gezellig, maar de winter heeft ook een schaduwkant.  ‘s Morgens gaat op tijd de wekker. De gordijnen worden open geschoven, maar het blijft donker. Groepen fietsers gaan weer op weg naar school of naar het werk. Ze stappen in het donker op de fiets en komen in het donker weer thuis. Met de zomer nog in het achterhoofd beseffen veel fietsers niet dat ze niet gezien worden door hun mede verkeergangers. Hierdoor vinden de meeste ongelukken in het donker plaatst. Het is dus erg belangrijk om gezien te worden en de fiets te voorzien van een voor en achterlicht. Elektrische lampjes zijn tegenwoordig al voor een paar euro te verkrijgen. Met alle webshops van tegenwoordig hoeft u niet eens de deur meer uit om een paar aan te schaffen.

Een kleine investering spekt uw portemonnee

U kunt veel kosten besparen door simpelweg een paar fietslampjes aan te schaffen voor op de fiets. Het fietsen zonder licht is nog steeds één van de meest uitgedeelde boetes. Het ministerie van Justitie toonde aan dat het aantal van deze fietsboetes weer enorm is toegenomen.  Dit jaar werden er 4.763 boetes opgelegd voor het fietsen zonder licht. In het tweede kwartaal van vorig jaar was dit nog maar 2.334. Het grapje kan u tegenwoordig al 70 euro kosten. Wanneer u alleen voor of achterlicht voert  kost dit al 35 euro. Wanneer u geen van beiden aan heeft staan wordt het al 70 euro. Persoonlijk vind ik dit zonde geld. Voor dit geld kunt u een heel aantal lampjes kopen. Bereid u dus goed voor op de winter en zorg voor lampjes op de fiets. Dit is voor u én voor uw portemonnee erg gunstig.

De Fietsband

Sinds 1888 worden er fietsbanden gebruikt van rubber gevuld met lucht, en is dit voor ons tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Voor velen is een fietsband, een fietsband, maar er zit veel meer achter.

Een fietsband is opgebouw uit 3 lagen: een carcas, een gevlochten staaldraad en een rubber top laag. Dit laatste is in de volksmond vrij bekend, de andere twee wordt nauwelijks bij stilgestaan. Het carcas en staaldraad, kunt u zien als de rug van de band, in dit gebied word de stevigheid gewonnen die nodig is om de band weerbaar te maken voor allerlei omstandigheden. Het rubber zorgt in combinatie met de juiste bandenspanning voor het comfort van het fietsen.

Nu ziet u vaak, bij aankoop van een band, verschillende soorten profiel er op zitten. Tot op zekere hoogte heeft dit een bepaalde werking. Net zoals bij autobanden testen de fabrikanten de banden op duurzaamheid en belasting van verschillende weer soorten. Elke fabriekant heeft daar een eigen idee bij. Eerlijkheidshalve mag hier wel bij vermeld worden dat dit voor een regulier persoon als u en mij geen grote invloeden heeft.

Wat u wel in de gaten moet houden is de bandenspanning, dit zorgt er niet alleen voor dat u minder rolweerstand heeft en daardoor dus lichter kan trappen, maar ook voor de levensduur van de band. Bij een te lage bandenspanning, word het loopvlak onnodig vergroot en gaat de band op de ‘ wangen ‘ lopen. Het gevolg hiervan is dat het carcas kapot gaat, en er rare bulten kunnen onstaan in de band.

Voor een normale fietsband, kunt u normaal gesproken op de zijkant vinden hoe hoog de spanning moet zijn. Dit is afhankelijk van de fabrikant, tussen de 3,5 en 5 bar.

Fietsen tot je er bij neervalt

De hele fietswereld is op dit moment in de ban van de Tour de France. Een tour tocht voor de echte mannen, een tour tocht met meer waarde dan het WK.

Afgelopen jaar kreeg de reputatie een flinke domper. Stuk voor stuk kwamen de doping schandalen bovendrijven, en gingen steeds meer renners kleur bekennen. De gekste verhalen kwamen boven, en ik persoonlijk was er helemaal klaar mee.

Met mij dachten nog veel meer mensen, dat het niet mogelijk was om op een bruine boterham met kaas zó hard een berg op te fietsen. Maar als je dan geconfronteerd word met het feit dat je vermoeden klopt, dan is het toch een heel wrang idee.

Doping is helaas al erg lang in de sport aanwezig. Word er weer iets gevonden, wordt dat vervolgens verboden en vinden de doktoren wel weer iets anders uit.

Hoelang is doping al in de sport? Nou toevallig heb ik gister avond een documentaire gezien over Tom Simpson. Een getalenteerde Engelsman, die letterlijk zei: ‘ If 10 of these kill me, i will take 9 and win’ Dat waren zijn woorden voor de Tour de France van 1965. Terwijl ik deze documentaire keek, kreeg ik wel een dubbel gevoel bij de sport. Een persoon in kwestie die zo gedreven is, zo extreem tot het gaatje gaat en helaas zichzelf uiteindelijk.

Dat gezegd, moet ik eerlijk zijn dat ik dit jaar ’s avonds toch weer kijk hoe het ervoor staat. Dit jaar zien we dat de tijden van de heren een stuk ‘ menselijker ‘ zijn dan afgelopen jaren. Verrassing? Onze Nederlandse trots Bouke Mollema. Vorig jaar nog veldvulling, nu stevig op plaats 2. Is hij zoveel beter als vorig jaar? Het lijkt mij niet. Nu al de doping aan het licht is gekomen gebruiken de anderen minder, en presteren dus ook minder.

Wat wel altijd is, en zo zal blijven, om boven op de berg te komen moet je als renner toch zelf trappen, geen hulp alleen jij en je fiets.

Tour zorgt voor acties in racefiets en fiets onderdelen webshops

Tour zorgt voor acties in racefiets en fiets onderdelen webshops

Als je via Google zoekt op “Tour actie” of “Tour de France aanbieding” zie je hoe een evenement de prijzen van producten in webshops kan beïnvloeden. Zo heeft ook de webshop http://www.onlinefietsonderdelenkopen.nl het hele assortiment in prijs verlaagd. “Het Nederlands succes in de Tour de France zorgt waarschijnlijk voor weer een nieuwe, positieve kijk op de wielersport. Ik verwacht dan ook dat meer Nederlanders zin krijgen om te gaan fietsen. Wij kunnen hier aan bijdragen door de prijzen in de webshop te verlagen”, aldus de internet marketeer van Online Fietsonderdelen Kopen.nl.

En zo denken meer aanbieders van racefiets onderdelen, wielerkleding en aanbieders van racefietsen. Dat is toch een mooie opsteker voor de fietsenbranche in deze tijd. Ook door het mooie weer stappen meer mensen op de fiets en is de kans groter dat er nu toch nog een nieuwe racefiets wordt aangeschaft. De vraag is wat het succes van de Nederlanders op de middellange termijn betekent voor Nederland fietsland. Stappen in de lente 2014 meer mensen op de racefiets dan begin 2012 of 2013? Als we op de kijkcijfers van de Tour mogen afgaan wel.

Ook voor de aanbieders van fietsen en fietsonderdelen is het dus spannend hoe de Tour verder verloopt. De komende dagen zitten ook zij aan de buis gekluisterd om alles nauwlettend te volgen. Wat betekent racefiets succes voor de consument? Zij kunnen vermoedelijk profiteren van nog meer aanbiedingen en acties in de fietsenbranche.

In het kader van “of zoiets”: een artikel over Hardloopkleding

Hardloopkleding

Broeken
Het type broek dat u tijdens het hardlopen draagt hangt voornamelijk af van het weer. Bij een temperatuur onder de 12 graden is het aan te raden een lange broek te dragen. Wanneer uw spieren koud zijn presteren ze minder en hebt u meer kans op blessures. Boven de 12 graden is het prettig om in een korte broek te lopen. Hoewel het nog fris kan aanvoelen buiten stijgt de lichaamstemperatuur tijdens het rennen zodanig dat u het snel te warm zult hebben. U kunt kiezen voor een loszittende of tight fit broek. De laatste is wellicht meer gestroomlijnd maar de beslissende factor is persoonlijke keuze.

Jassen
Aan de hand van de hierboven genoemde temperatuur kunt u kiezen voor een shirt met korte of met lange mouwen. Hardloopkleding is meestal gemaakt van technische materialen (geen katoen) en zijn vocht-afvoerend waardoor u geen plakkerig of zweterig gevoel krijgt. Bij kouder weer of bij sterke wind kan het prettig zijn een ademende maar winddichte jas boven uw gebruikelijke shirt te dragen.

Schoenen
Hardloopschoenen zijn het meest belangrijke accessoire tijdens het rennen. Als je goed zittende schoenen hebt gaat het rennen vanzelf gemakkelijker. In onze hardloopspeciaalzaak All4running bieden we een gratis loopanalyse aan waarbij ze de positie van uw voeten tijdens het rennen bekijken en bepalen of uw voeten wellicht baat hebben bij bijvoorbeeld extra ondersteuning in de zolen van de schoenen.

Sportbeha’s
Voor de dames die hardlopen is de beha een ander belangrijk kledingstuk. Hardlopen is een intensieve sport waarbij het lichaam ferme schokken oploopt dat het borstweefsel kan beschadigen en slapper maken. Een goede sportbeha zit strak om het lichaam en beschermt de gevoelige delen die het kwetsbaarst zijn voor intensieve bewegingen. Sportbeha’s bestaan in verschillende soorten die afhankelijk van de soort sport meer of minder ondersteuning bieden. Hardlopen valt onder de zwaardere, intensievere sporten. En dan is ook de hardloopkleding een factor van belang.

Alles over fietsen & fietsonderdelen